Dieselmaterieel 90

Vervoerder/Gebruiker: NS, Arriva, NoordNed, Syntus, Veolia, SKPL, Ferotrans,
Materieel afkorting: dm90,
Nummering: 3401-3453,
Bouwjaar: 1996,
fabrikant: Talbot Aachen
Gewicht: 95.2 Ton
aantal: 53
Inzet land(en): Nederland
Status: Verkocht, Buiten dienst, Geloopt
Inzet: NS: Spinter, SKPL: Intercity
tractie: Diesel, hydraulisch,
zitplaatsen klasse 1: 12
zitplaatsen klasse 2: 123
DM90 bijnaam de Buffel is de laatste dieseltrein van de
NS Nederlandse Spoorwegen
. Deze is in 1996 op het spoor gekomen en 21 jaar later in 2017 terzijde gesteld. Dit door de overname van de lijnen Enschede - Zwolle En Zwolle- Kampen. Dit waren de laatste trajecten waar de Dm90 op heeft gereden. Met de terzijde stelling heeft NS afscheid gekomen van het diesel tijdperk in Nederland.

Verkoop

De NS heeft 2 pogingen gedaan tot verkopen DM90 treinstellen. De eerste was aan het Roemeense FeroTrans. Deze hebben de stellen gekocht maar laten staan en niet opgehaald. NS is toen in 2019 naar de rechter gegaan en hebben de rechten terug gekregen op de DM90 treinstellen. NS heeft toen weer de verkoop opgestart. En hebben bekent gemaakt ergens in 2020 dat de stellen naar het Poolse SKPL gaan. SKPL heeft in totaal 32 stellen overgekocht van NS.

Transport

Er is op 28-11-2020 een transport geweest naar polen met 4 treinstellen. Helaas is het transport tot nader orde gestaakt. Op 25-3-2021 is het transport weer hervat. De tijden worden niet vertelt. op 1-4-2021 moeten alle transporten gereed zijn. Het transport van 27-3 is helaas niet voor gegaan. Deze is op 28-3 gedaan. De stellen worden door midden van een koppel wagen vervoert.

Ferotrans

Het Roemeense Ferotrans beschuldigde NS en SKPL op 3-3-2021 voor illegaal Transport.

Stellen met bijzondere geschiedenis

De spellen met bijzondere geschiedenis zijn:

3401

Protype. En had stickers met Buffel op de zijkant bij de cabine deur

3405

Is in aanrijding gekomen in limburg en is gesloopt na die aanrijding.

3410

Treinstel met beeldschermen in de trein. (Info schermen) Dit was een prototype

3430

Treinstel 3430 reed de laatste trein tussen Zwolle en Enschede. Tevens de laatste DM90 die in reizigersdienst reed.

3436

Reed als Grensland Express tussen Hengelo en Bad Bentheim (D). In deze tijd was het de bedoeling dat die door reden naar Bielefeld maar het reizigers aanbod was in die tijd te laag dus is weer opgeheven. De 3436 is inmiddels verkocht aan de SKPL.

PZB

Er waren intotaal 8 treinstellen voorzien met PZB voor het rijden op de spoorlijn Maastricht Aachen en voor de spoorlijn Hengelo - Bad Bentheim (D). De stellen zijn na de buitendienststelling op duitse lijnen en revisie ontdaan van PZB in de cabine de PZB kast zit er nog wel in. Welke nummers het zijn die PZB hadden is deels onbekend. De enige die in onze database staat is de 3436. We gaan er van uit dat de hoge serie 3440-3449 PZB had met de 3436. Dit wordt nog uitgezocht!

Afscheid DM90

In de nacht van 9 op 10 December 2017 reed NS een afscheidsrit met de DM90 door Overijssel op de Spoorlijnen Enschede - Zwolle. En Zwolle - Kampen

Optreden Zwolle

De koorbazen waren door NS ingehuurd om op station Zwolle een optreden te geven voor het afscheid DM90

Locatie stellen

Op dit moment staan alle DM90 stellen in Amersfoort op de Vlasakkers. Helaas zijn de treinstellen onder gespoten.

Dienstregeling

7900 Enschede - Zwolle
8500 Zwolle - Kampen

Foto's


YouTube Filmpjes


Aankomst DM90 in Polen in Zagórz

Vertrek uit Bad Bentheim